FAQ

HET NIEUWE ASSORTIMENT

KRIJGT BOCCA EEN NIEUWE LOOK?
Jouw vertrouwde koffies zitten sinds juli 2018 in een nieuwe verpakking. En de inhoud? Bocca Coffee die blijft het zelfde, met de smaak en kwaliteit die je van ons gewend bent. Tegelijkertijd introduceren we een nieuwe indeling van ons assortiment: 7 verschillende Year Round koffies, elk met een eigen naam, identiteit en een duidelijk omschreven smaakprofiel. De Specials zijn nu te herkennen door hun rode verpakkingslijn. Hieronder verzamelden we enkele vragen die je wellicht hebt.
WAAROM HEBBEN JULLIE DE VERPAKKING VERANDERD?
Omdat we meer inzicht willen geven in het verhaal achter Bocca. Met het nieuwe design (het groene landschap, de rode kleur van Ethiopische aarde) benadrukken we deze link. Bovendien bevatten deze zakken geen folie meer, maar zijn ze volledig gemaakt van plastic. Dat betekent dat je de verpakking bij het plastic afval kunt scheiden. Minder belastend voor het milieu, zonder afbreuk te doen aan de versheid van de bonen!
VAN WELK TYPE PLASTIC ZIJN DE NIEUWE ZAKKEN GEMAAKT?
De verpakking is 100% plastic. Dit betekent dat je het kunt scheiden bij het plastic afval. Het is samengesteld plastic (nummer 7), bestaande uit PET/PET-Alox/PE-WIT (ala-free).
WAT IS HET VERHAAL ACHTER HET DESIGN EN DE VERPAKKING?
Het groen van de Year Rounds verwijst naar respect voor de natuur. Het rode van de Specials verwijst naar de aarde in Ethiopië, de geboorteplaats van koffie. Het landschap staat voor het ultieme gevoel van onderweg zijn: in origine, koffie pionieren en naar onze klant. Iemand die houdt van reizen, ontdekken en die graag een stukje omfietst voor het perfecte kopje koffie.
WAT IS DE REDEN VOOR EEN NIEUWE INDELING VAN HET KOFFIE ASSORTIMENT?
De nieuwe indeling maakt het voor ons mogelijk om lange termijn relaties met de boeren op te bouwen, zodat we constante topkwaliteit koffies kunnen leveren.
WAT ZIJN DEZE YEAR ROUNDS PRECIES?
Deze 7 koffies zijn het gehele jaar beschikbaar. Elke koffie heeft zijn eigen unieke smaakprofiel, bestaande uit drie worden, en zijn eigen ‘perfect roast’. Dit betekent dat het specifiek gebrand is op een manier die het beste bij de boon past. De Year Rounds heten: The Blend, Gusto, Bombita, Easy Rider, Soulmate, Ethiopia en Decaf.
WAT ZIJN DE SPECIALS?
Dit zijn seizoensgebonden, single origin koffies. Ze komen van unieke lots en zijn slechts beperkt beschikbaar. Extra speciaal!
WAAR VIND IK INFORMATIE OVER DE ORIGINE VAN MIJN KOFFIE?
Op de achterkant van iedere koffie staat een korte omschrijving. Daarnaast kun je op onze vernieuwde website verhalen en foto’s van onze boeren terugvinden, evenals specifieke feitjes over iedere koffie. Elke verpakking bevat een QR code, die direct leidt naar de productdetailpagina van deze specifieke koffie op de website. De informatie vind je ook terug op de factsheets, die te downloaden zijn via deze pagina’s.
DE PERFECTE BRANDING
In onze nieuwe assortiment heeft iedere koffie een eigen perfect roast. Dit betekent dat er geen verschil is tussen filter en espresso, maar dat iedere koffie gebrand is op de manier die het beste bij de specifieke boon past.
IN HOEVERRE HEEFT DIT INVLOED OP MIJN KOFFIE?
Niet! Jouw vertrouwde koffie heeft alleen een nieuw jasje, en in sommige gevallen een nieuwe naam.
VANAF WANNEER KAN IK DEZE NIEUWE LOOK VERWACHTEN?
De nieuwe verpakking is beschikbaar vanaf September 2018. Je hoeft hier niks voor te doen, behalve te wachten tot jouw favoriete koffie in de nieuwe verpakking wordt verstuurd naar jouw adres.
KAN IK DE KOFFIES KOMEN PROEVEN?
Jazeker! Vanaf juli 2018 zijn de koffies beschikbaar in onze bar op Kerkstraat 96, Amsterdam.

ALGEMEEN

BIEDEN JULLIE WORKSHOPS AAN?
Jazeker, de Bocca School of Coffee organiseert workshops voor zowel zakelijke klanten als particulieren op onze locatie op Kerkstraat 96 te Amsterdam. Voor zakelijke klanten organiseren we iedere woensdag en vrijdag basis espresso, molen- en latte art workshops. Stuur een mail naar workshop@bocca.nl met de namen van je personeel, de gewenste training, datum en tijdstip. Ben je nog geen klant bij ons? Geen probleem! Mail naar info@bocca.nl en we nodigen je uit om onze koffies te komen proeven en ons te leren kennen. Ook voor particuliere koffieliefhebbers bieden we workshops aan. Neem een kijkje op de Bocca School of Coffee pagina of ga direct naar de shop om het huidige aanbod te bekijken. Meer informatie? Ga naar bocca.nl/bocca-school-of-coffee.
HOE KAN IK MEER TE WETEN KOMEN OVER JULLIE KOFFIE OF DE ACCESSOIRES?
In de webshop kun je bij iedere koffie of accessoire item verder klikken voor meer informatie. Wil je meer leren over koffie zetten? Schrijf je in voor een workshop bij de Bocca School of Coffee. Voor overige specifieke vragen kun je altijd mailen naar klantenservice@bocca.nl .
WIL JE FEEDBACK GEVEN OP ONZE KOFFIE?
Heel graag! We zijn altijd benieuwd wat je van onze koffie en service vindt - positief danwel negatief. Mail naar klantenservice@bocca.nl of review en rate ons op Facebook.
VERKOPEN JULLIE ESPRESSOMACHINES EN VOLAUTOMATEN?
Ja, we werken met de volgende merken: La Marzocco, Synesso, Kees van der Westen, Vibiemme, Pavoni en JURA. Mail naar klantenservice@bocca.nl en vertel waar je naar op zoek bent, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op.
WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN FAIR TRADE EN DIRECT TRADE?
FAIR TRADE: Dit is een sociale beweging die begon in 1960, om de wereld bewust te maken van het feit dat koffieboeren onderbetaald werden. Fair Trade zorgde ervoor dat er een Fairtrade Minimum Prijs kwam om boeren voor hun koffie te betalen. Echter moeten boeren betalen om gecertifieerd te worden - en alleen coöperaties maken hier kans op (niet de kleine, individuele boeren). En zelfs dan geeft het keurmerk niet direct de garantie dat de boeren die de koffie produceren het extra geld daadwerkelijk ontvangen. Bovendien is Fair Trade niet gebaseerd op de kwaliteit van de koffie, maar op grondstof. Voor hen is koffie ‘gewoon’ koffie. DIRECT TRADE: Bij Direct Trade valt een tussenorganisatie - zoals Fair Trade - weg. Boeren ontvangen minimaal 40% meer geld dan via Fair Trade, wat hen de kans geeft om te investeren in kennis en machines. Het heeft een positief effect op de boer, de natuur, milieu en het stimuleert de kwaliteit van de koffie. Direct Trade werkt ook goed omdat het vertrouwen en respect tussen de boer en de importeur - of brander - bouwt. Daarom werken we alleen met partners die koffie op deze manier verhandelen.
WAT IS OPERATION CHERRY RED?
Dit project heeft als doel om de kwaliteit van de koffie in onder andere Ethiopië, Kaapverdië en Indonesië te verbeteren. Onze leverancier Trabocca investeert onder andere in machines en educatie voor de boeren. Het idee is om boeren te stimuleren alleen de rode, rijpe bessen te plukken. Als de koffie een bepaalde score behaalt tijdens kwaliteitschecks (zowel in Ethiopië als Amsterdam gedaan), ontvangen de boer een premium of bonus.
WAAR WORDT BOCCA GESCHONKEN?
Stuur een email naar klantenservice@bocca.nl en we sturen je een lijst klanten bij jou in de buurt.
WAAR ZIJN JULLIE GEVESTIGD?
AMSTERDAM: Onze espressobar, winkel en trainingsruimte is gevestigd aan Kerkstraat 96 te Amsterdam. We zijn dagelijks geopend en ontvangen je graag met koffie en cake. En vergeet niet ons koffie assortiment en onze accessoires te checken! DRONTEN: Onze branderij en kantoor zijn gevestigd aan De Regge 37 te Dronten, zo’n uurtje rijden vanaf Amsterdam. Hier branden en verpakken we onze koffie. We serveren hier geen koffie, maar je bent altijd welkom op een doordeweekse dag om koffie te kopen (alleen cash).

WEBSHOP

WAT ZIJN DE VERZENDKOSTEN?
Binnen Nederland: 250g koffie is € 1,99, 250g tot 24kg coffee is €6.75. Buiten Nederland: kosten zijn afhankelijk van het gewicht van de bestelling en het land. Vul je postcode in in de checkout om de verzendkosten te berekenen.
WAT IS DE LEVERTIJD?
Dat hangt af van het land en type bestelling. Binnen Nederland versturen we orders binnen een dag, voor orders die voor 12.00u geplaatst worden op doordeweekse dagen. Alle andere bestellingen worden binnen twee werkdagen behandeld. Let op: onze Specials (rode verpakking) kunnen iets langer duren. Ook internationale bestellingen duren iets langer, afhankelijk van het specifieke land van bestemming. Onze Year Round abonnementen gaan in op het moment van bestellen. De Roaster’s Choice abonnementen worden iedere eerste week van de maand verstuurd. Mail naar klantenservice@bocca.nl of bel de branderij op +31 (0) 321 314 667 voor de exacte leverdatum.
KAN IK PRODUCTEN RETOUR ZENDEN?
We kunnen geen koffie terugnemen, gezien de houdbaarheid. Echter willen we heel graag dat je blij bent met je aankoop. Als je niet tevreden bent met je koffie, bel ons dan binnen een week na de levering. Als er iets mis is met je accessoires maken we dat uiteraard goed. Echter kunnen we we geen items terug nemen die naar behoren werken. Let op: is er iets mis met je bestelling? Stuur het dan binnen een week terug naar onze branderij in Dronten. We accepteren geen retouren in onze bar in Amsterdam. Ruilen is helaas niet mogelijk, maar een korting op een volgend product wel.
HOE STUUR IK EEN PRODUCT TERUG?
Stuur een mail naar klantenservice@bocca.nl met je naam, adres en reden van retour. We zullen zo snel mogelijk reageren met een ordernummer en retouradres. Stuur alsjeblieft het product terug in de originele verpakking - met het ordernummer duidelijk op de doos geschreven.
WAT BETEKENT DE SIGN-UP FEE VAN EEN ROASTER’S CHOICE SUBSCRIPTION?
Voor de Roaster’s Choice abonnementen gebruiken we een sign-up fee van € 0,01 om je bankrekening te verifiëren. Vanaf dat moment wordt het volledige maandbedrag automatisch iedere 20ste van de maand afgeschreven.

SUBSCRIPTIONS

WANNEER ONTVANG IK MIJN BESTELLING?
Dat hangt af van het type abonnement dat je hebt. Roaster’s Choice abonnementen worden iedere eerste week van de maand verstuurd. Year Round abonnementen starten op het moment van bestellen. Je eerste koffie wordt binnen drie dagen na besteldatum geleverd. Wil je de exacte leverdatum weten? Bel of mail naar de branderij +31 (0) 321 314 667 en customerservice@bocca.nl.
HOE KAN IK MIJN ABONNEMENT PAUZEREN?
In de My Bocca portal kun je zelf iedere gewenst moment je abonnement pauzeren. Ga hiervoor naar www.bocca.nl en klik op het icoontje van de portal rechtsboven in het scherm. Heb je al een My Bocca account? Log dan in met je emailadres en wachtwoord. Heb je al eens bij ons besteld, maar heb je nog geen account aangemaakt? Dan staat je emailadres al wel in ons systeem en hoef je alleen nog een wachtwoord op te vragen. Klik hiervoor onder het linker LOG IN blok op Lost your password?, vul je emailadres in en je ontvangt direct in je mailbox een link om je wachtwoord te resetten. Log vervolgens in met je emailadres en zojuist aangemaakte wachtwoord. In de portal klik je vervolgens in het menu op Subscriptions. Bovenaan staat je huidig lopende abonnement. Klik op View om dit abonnement te openen en klik vervolgens op Suspend om het te pauzeren. Je abonnement heeft nu de status on hold. Wil je je abonnement weer reactiveren? Ga dan opnieuw naar je account en klik op Reactivate om dit te doen.
HOE KAN IK MIJN ABONNEMENT STOPZETTEN?
Wat jammer dat je ons gaat verlaten. Hopelijk heb je genoten van onze koffie. In de My Bocca portal kun je zelf iedere gewenst moment je abonnement stopzetten. Ga hiervoor naar www.bocca.nl en klik op het icoontje van de portal rechtsboven in het scherm. Heb je al een My Bocca account? Log dan in met je emailadres en wachtwoord. Heb je al eens bij ons besteld, maar heb je nog geen account aangemaakt? Dan staat je emailadres al wel in ons systeem en hoef je alleen nog een wachtwoord op te vragen. Klik hiervoor onder het linker LOG IN blok op Lost your password?, vul je emailadres in en je ontvangt direct in je mailbox een link om je wachtwoord te resetten. Log vervolgens in met je emailadres en zojuist aangemaakte wachtwoord. In de portal klik je vervolgens in het menu op Subscriptions. Bovenaan staat je huidig lopende abonnement. Deze heeft nu de status Active. Klik op View om dit abonnement te openen en vervolgens op Cancel om het stop te zetten. Let op: stopzetten kan alleen bij een unlimited abonnement. Abonnementen met een looptijd van 3 of 6 maanden lopen automatisch af en zijn niet tussentijds stop te zetten. Pauzeren kan uiteraard op ieder gewenst moment.
KAN IK DE HOEVEELHEID VAN MIJN ABONNEMENT WIJZIGEN?
Momenteel is het niet mogelijk om de hoeveelheid van je abonnement te wijzigen. Als je niet zeker weet welke hoeveelheid het beste bij je past raden we je aan om een 3-maanden abonnement af te sluiten. Zo kom je er in korte tijd achter wat bij je past!
IS HET MOGELIJK OM MIJN KOFFIE PER 250G TE VERPAKKEN?
We bieden deze flexibiliteit voor al onze 6-maand en unlimited Year Round abonnementen. De 3-maand abonnementen en alle Roaster's Choice subscriptions zijn alleen beschikbaar in 2 x 250g zakken (voor 500g) of 1kg zakken (voor 1, 2 en 3 kg).
WAT BETEKENT DE SIGN-UP FEE VAN EEN ROASTER’S CHOICE SUBSCRIPTION?
Voor de Roaster’s Choice abonnementen gebruiken we een sign-up fee van € 0,01 om je bankrekening te verifiëren. Vanaf dat moment wordt het volledige maandbedrag automatisch iedere 20ste van de maand afgeschreven.

KOFFIE

WAAROM VERKOPEN JULLIE GEEN GEMALEN KOFFIE?
Binnen 15 minuten na het malen verliest koffie zo’n 60% van zijn aroma’s. Ondanks hele goede verpakking kunnen we niet garanderen dat je de gemalen koffie in dezelfde conditie ontvangt als hoe hij bij ons de branderij verlaat. Bovendien vraagt iedere zetmethode om een eigen specifieke maling. Daarom geven wij er de voorkeur aan dat je de koffie thuis maalt, op de maalstand die het beste bij jouw zetmethode past. We bieden dan ook een heel aantal (hand)molens aan in onze webshop.
HOE KAN IK MIJN KOFFIE ZO VERS MOGELIJK HOUDEN?
De vijanden van koffie zijn zuurstof, (zon)licht, hitte, vocht en sterke geuren. Daarom raden we je aan vers gebrande koffie op een donkere, droge en koele plaats te bewaren. Bewaar het niet in de koelkast: vocht zal de oliën en dus de smaak en geur aantasten. Kijk voor meer informatie op http://www.ncausa.org/About-Coffee/How-to-Store-Coffee
HOE LANG BLIJFT MIJN GEBRANDE KOFFIE GOED?
Koffie is op zijn best wanneer het binnen een en zes weken na branddatum wordt gedronken. Daarna verliest koffie snel zijn smaak, zelfs als je de verpakking nog niet hebt geopend. Daarom branden wij op bestelling. Dit zorgt ervoor dat jij het ‘ready to grind’ ontvangt. Gemalen koffie kan tot 14 dagen bewaard worden. Dat is de reden waarom we adviseren om koffiebonen te kopen en te investeren in een koffiemolen. In onze bar op de Kerkstraat in Amsterdam en in de webshop bieden we een selectie hoge kwaliteits (hand)molens.
WAT IS DE BESTE ZETMETHODE?
Er zijn verschillende manieren om koffie te zetten. De methode die je gebruikt hangt af van jouw voorkeur, omdat iedere methode verschillende kenmerken van de koffieboon benadrukt. De meeste mensen geven de voorkeur aan espresso voor een zo puur mogelijke koffie smaak. Filterzetmethodes brengen juist het natuurlijke, fruitige karakter van de bonen naar boven. Wil je meer weten? Stuur een berichtje naar klantenservice@bocca.nl of boek een van onze workshops.